Marta Bednarek
Praca zdalna w systemie PROLIB w czasie zamknięcia biblioteki
Obecna sytuacja związana z pandemią koronawirusa zmusiła nas wszystkich do zmiany codziennych przyzwyczajeń. Jedną z kluczowych spraw do rozwiązania jest możliwość wykonywania pracy, którą do tej pory wykonywaliśmy poza domem. Praca zdalna wiąże się nie tylko z posiadaniem odpowiednich warunków (stanowisko, sprzęt), ale przede wszystkim z właściwym zaplanowaniem zajęć, które możemy zdalnie wykonywać.
W przypadku bibliotekarzy do pracy zdalnej nie możemy oczywiście przenieść działań, które są związane z bezpośrednią obsługą czytelnika. W systemie PROLIB jest jednak szereg zadań i narzędzi, które umożliwiają nam wykonywanie swoich obowiązków. Nawet jeżeli niektóre z nich nie są na co dzień wykorzystywane przez bibliotekarzy, to być może teraz jest dobry moment, aby do tych narzędzi sięgnąć.

Przygotowaliśmy dla Państwa propozycję zadań, które można wykonywać podczas pracy zdalnej w systemie PROLIB:
WYPOŻYCZALNIA I MAGAZYN:
1. Porządkowanie bazy czytelników – raport Lista czytelników z uwagami – wyp2r055.w. Usunięcie nieaktualnych informacji z pola Uwagi (np. kody IBUK Libra, które straciły już ważność).
2. Uporządkowanie danych osobowych czytelników. Usunięcie danych, które nie powinny już być gromadzone przez bibliotekę – procedura anonimizacji danych osobowych (uruchamiana przez konsultanta PROLIB – po wcześniejszym zgłoszeniu w Systemie Obsługi Serwisowej).
OPRACOWANIE:
1. Uzupełnienie bazy okładek, spisów treści i multimediów.
2. Przygotowanie zestawienia nowości tematycznych zakupionych przez bibliotekę – raport Wykaz nabytków.
3. Planowanie zakupów, sprawdzanie rejestru dezyderat czytelników – analiza zgłoszonych propozycji zakupów.
4. Melioracja opisów – dodawanie haseł serii, postaci fikcyjnych do opisów – procedura Melioracja KHW.
5. Weryfikacja aktualności linków dodanych do opisów bibliograficznych (pole 856) – wykorzystanie narzędzia Test linków URI.
BIBLIOGRAFIA:
1. Wprowadzanie opisów artykułów i rozdziałów do bibliografii.
2. Tworzenie kartotek zagadnieniowych.
3. Melioracja klasyfikacji (dodawanie / usuwanie / łączenie) haseł klasyfikacji – procedura Scalanie klasyfikacji.
EGZEMPLARZ:
1. Porządkowanie bazy egzemplarzy. Poprawianie wartości egzemplarzy sprzed denominacji. Wyszukiwanie egzemplarzy po konwersji ręcznej z błędną ceną (wartość 0,00, stara cena w PL).
INTEGRO:
1. Prace administracyjne w INTEGRO – uporządkowanie wyświetlania rekordów, ustawienie faset, przygotowanie własnego szablonu interfejsu.
2. Przygotowanie treści do zakładki Informacje biblioteki – możliwość przekazania czytelnikom informacji o funkcjonowaniu biblioteki, wprowadzonych rozwiązaniach i ewentualnej możliwości zamawiania/rezerwacji księgozbioru.
UBYTKI:
1. Ubytkowanie dokumentów przygotowanych do ubytkowania (szczególnie przygotowanych z przyczyn niezwrócone i nieodnalezione, bo tych dokumentów już fizycznie nie ma).
HASŁA WZORCOWE:
1. Melioracja haseł procedurą Hasła do usunięcia.
—–
Zachęcamy także do korzystania z naszej Dokumentacji – www.dokumentacja.prolib.pl
Strona jest dostępna po zalogowaniu z każdego miejsca i o każdej porze. Dzięki temu czas pracy zdalnej można wykorzystać również do samodoskonalenia.