Książka na telefon? Czyli jak biblioteka podnosi poziom szczęścia!

Od zawsze biblioteki świadczyły usługę typu „książki na telefon”, dzięki której osoby chore, starsze i niepełnosprawne miały dostęp do materiałów bibliotecznych bez wychodzenia z domu. Czas pandemii spowodował, że zainteresowanie tą usługą wzrosło. Jak to się ma do poziomu szczęścia? Śpieszymy z wyjaśnieniem! Badania przeprowadzone przez Kelton Global w 13 krajach wśród 27 tys. respondentów wykazały, że osoby, które czytają co najmniej 1 raz w tygodniu są szczęśliwsze w życiu (71%) niż te, które czytają rzadziej lub wcale (55%). Lektura daje podstawę do zbudowania poczucia szczęścia w życiu, jest także wyrazem troski o siebie samego. A więc dostarczając możliwość obcowania z literaturą, bibliotekarze niosą szczęście pod strzechy.

Jak system biblioteczny PROLIB może pomóc bibliotekarzom w obsłudze wypożyczeń zdalnych?

Obecnie biblioteka może prowadzić swoje działania w oparciu o nowoczesne rozwiązania, takie jak np. e-usługa Wypożyczenia zdalne, dostępna w systemie PROLIB. Niesie ona korzyści zarówno dla Czytelników, jak i Bibliotekarzy. A oto kilka z nich:

  1. Możliwość ustalenia sposobu odbioru zamówień przez 24 h. To innowacja w porównaniu do odbiorów na telefon, w których ustalenie godziny odbioru musiało odbywać się w czasie godzin pracy biblioteki. Nie jest możliwe ustalenie odbioru zamówienia w soboty i niedziele oraz dni ustawowo wolne.
  2. Możliwość ograniczenia usługi do wybranych statusów czytelnika. To system umożliwia lub blokuje usługę. Bibliotekarz jest zwolniony z przykrego obowiązku odmowy usługi czytelnikowi.
  3. Możliwość blokowania usługi, jeśli czytelnik zalega ze zwrotem wypożyczonych już dokumentów lub zalega z naliczonymi opłatami. W PROLIB INTEGRO po zalogowaniu na konto wyświetlana jest informacja, że usługa jest blokowana.
  4. Możliwość różnego rodzaju finansowania dostarczenia zamówienia:
    a) bez kosztów dla czytelnika – czyli koszty ponosi biblioteka,
    b) płatność po zrealizowaniu usługi zamówienia,
    c) płatność przed zrealizowaniem usługi zamówienia.
  5. Data zwrotu dokumentu do biblioteki jest automatycznie wydłużana o czas poświęcony na dostarczenie zamówienia.
  6. Funkcjonalność posiada opcję promocji realizacji zamówień wysyłkowych. np. pierwsze zamówienie czytelnik otrzymuje bezpłatnie, natomiast kolejne sam opłaca.
  7. Różne sposoby dostarczenia zamówienia do czytelnika:
    a) wolontariusze,
    b) firmy kurierskie,
    c) InPost – integracja systemu PROLIB z paczkomatami tej firmy.
  8. Bieżąca informacja o stanie zamówienia – automatyczne wysyłanie e-mail, powiadomień i SMS. W przypadku książki na telefon ta część realizacji usługi często jest pomijana.

Wypożyczenia zdalne materiałów bibliotecznych z dostawą do domu w PROLIB INTEGRO mają już praktyczne zastosowania! Biblioteki pedagogiczne w województwie podkarpackim wykorzystują w swojej pracy tę e-usługę. Zachęcamy do obejrzenia filmu prezentującego rozwiązanie.

O wspomnianym badaniu Kelton Global można poczytać również tutaj.

    Tags: PROLIB, SBS