Rok akademicki w dobie pandemii i e-usługi w systemie bibliotecznym!
Nowy rok akademicki zbliża się nieuchronnie. W dobie pandemii COVID-19 część uczelni decyduje o ograniczeniu zajęć stacjonarnych na rzecz różnych form nauki zdalnej. W ten sposób władze szkół wyższych chcą ograniczyć możliwość transmisji wirusa i ochronić m.in. wykładowców uniwersyteckich, nie rezygnując z kontynuacji kształcenia studentów.
Jak w tej sytuacji udostępnić studentom księgozbiory? Nie jest tajemnicą, że biblioteki uniwersyteckie są oblegane w trakcie roku akademickiego. Ich zamknięcie ze względu na wirusa dla wielu studentów będzie oznaczało brak dostępu do materiałów naukowych – nie każdy może zakupić potrzebne pozycje literatury. Z drugiej strony pozostawienie bibliotek uniwersyteckich działających bez zmian, kiedy zajęcia odbywają się zdalnie, przeczy idei działań ochronnych.
Jest jednak trzecie wyjście.
System biblioteczny PROLIB i multiwyszukiwarka INTEGRO pozwalają na realizację wielu operacji bibliotecznych zdalnie, bez konieczności bezpośredniego kontaktu. E-usługi, jakie udostępnia INTEGRO, to m.in. tj. rezerwacja sal i stanowisk komputerowych (w sytuacji, kiedy wizyta w czytelni jest konieczna), rejestracja za pomocą profilu e-PUAP, płatności online, zamawianie skanów i ksero, dostawa zamówionych pozycji książkowych i innych do domu oraz wiele innych udogodnień.
Do startu nowego roku akademickiego zostało jeszcze kilka tygodni. Warto rozważyć rozbudowę systemu o dodatkowe funkcjonalności, by sprostać wyzwaniom, jakie niosą ze sobą nowe czasy.